... kult.mix@seznam.cz ... recenze.cz ... tracktip ... spotify ... festivaly ... kult.mix@seznam.cz ...

The Social Network ... 70%

6. listopadu 2010 v 15:47 | Petr Balada |  Film
Může film o Facebooku zaujmout i někoho, komu je tento fenomén ukradený? Může. Facebook tu totiž slouží pouze jako proměnná do rovnice, se kterou ve svých filmech počítaly tisíce tvůrců před Davidem Fincherem. Zápletka je v obecné rovině prostá a vypráví o tom, kterak opovrhovaný looser pokořil zbytek světa. Už pouhá srozumitelnost této konstrukce udělala z The Social Network divácky atraktivní produkt. Nehraje se tu totiž o nic jiného, než o mírně modifikovaný americký sen.

Hlavní posun paradigmatu této zbytnělé legendy o chudákovi, který k bohatství přišel, je pak ve způsobu zpochybnění statusu hlavního hrdiny. Už od první scény vám scénárista naordinuje způsob, jakým ho máte vnímat. Těch několik vět u stolu v hospodě postačí k zakotvení negativního obrazu o Marku Zuckerbergovi. Nemáte důvod mu ten budoucí úspěch přát. V opozici k němu funguje postava Eduarda Saverina. Jeho, jak scénář několikrát neopomene připomenout, jediného skutečného kamaráda, kterému však nezbyde nic jiného, než se s ním soudit. Ano, další typické kamarádství postavené na prachách.

Tím, kdo rozkmotří jejich přátelství je Sean Parker. On jediný se může pyšnit nejednoznačným charakterem provokujícím hned k několika výkladům osvětlujícím důvod jeho počínání. Justin Timberlake roli ustál, což ale neznamená totéž co uhrál. Scénář mu to ostatně ani nedovoloval. Jeho účast je omezena pouze na sled výstupů. Je urychlovačem zvratů, ale ve chvíli, kdy svou roli v příběhu splní, je vyautován. Nemá vlastní dějovou línii vedoucí od někud někam. A ona zmiňovaná nejednoznačnost pramení právě z jednotlivých úloh, které mu byly předepsány. Jakoby téměř v každé své scéně byl za někoho jiného. Jednou za duchaplného Casanovu, podruhé za arogantního egoistu, potřetí za ustrašeného chcípáka,… . Možná by si zasloužil vlastní film.

Co nejvíce fascinuje na The Social Network je způsob jakým si Fincher poradil s v podstatě komorním příběhem. Zná medium, se kterým pracuje a nebojí se použít všech prostředků, které nabízí. Nespokojí se se statickou kamerou. I z přebíhání mezi posluchárnou a kolejemi dokáže vykřesat dramatický obraz, až to chvílemi vypadá, jako by hlavní hrdina utíkal přinejmenším před Vetřelci. Naprosto lahůdková je sekvence z veslařských závodů nasnímaná a sestříhaná po vzoru videoklipové estetiky, a to včetně hudebního podkresu. Tím se dostávám k Trentu Reznorovi. V jeho případě věřím, že bude za svou práci po zásluze oceněn. Stejnou šanci má i scénář Aarona Sorkina. Jeho velký klad spočívá ve vybruslení z únavného světa programovacích jazyků. Vyhnul se edukativnímu vysvětlování všech pojmů a soustředil se především na příběh. Šťastně tedy zvolil opačnou cestu, než kolegové při práci na dvojce Wall Streetu.

The Social Network však na sebe nabalil několik přívlastků, které jsou, mírně řečeno, nadnesené a snímku příliš nepomáhají. Referovat o něm, jako o výpovědi doby může pouze někdo, kdo v ní skutečně nežije, ale pouze ji konzumuje například prostřednictvím Facebooku. Přesah, který je filmu podsouván, pak v podstatě neexistuje. Respektive vychází pouze z použití klasické rovnice zmíněné v úvodu. Facebook tu opravdu není hlavním hrdinou, ale pouze prostředkem. Neotevírají se velká témata s ním spojená. Nehraje se o ztrátu soukromí, nerozebírá se návykovost sociálních sítí, neschopnost existovat v reálném světě. Hraje se "pouze" o peníze a čest, bohatství a slávu. Tedy vcelku o "přízemní" témata, která už tisíciletí tvoří nedílnou součást námětů knih, divadelních her i filmů.

Očekávám, že tímhle filmem se pouze otevřela stavidla k dalším projektům na téma nejpopulárnější sociální sítě, ale pokud by chtěl někdo o internetovém prostředí natočit skutečně aktuální téma s přesahem, nabízí se Wikileads. Okolo těchto stránek se hraje o daleko důležitější věci, než je soukromý spor o určení otcovství Facebooku mezi několika nadanými maníky z vejšky. A o dnešní době by jistě vypověděl víc, než neautorizovaný životopis nejvychytralejšího z nich.

poster


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz...