... kult.mix@seznam.cz ... recenze.cz ... tracktip ... spotify ... festivaly ... kult.mix@seznam.cz ...

Červen 2011

Zpráva z minulosti II

29. června 2011 v 16:24 | Petr Balada |  Slova!
"...Dnes ovšem je nutno dělat film z české vesnice zcela jinak. Bude sice tvarově poněkud odlišný od sovětských agropolitických agitek a podpory myšlenek kolchoznictví pomocí filmu, ale nebude se smět vyhnout řadě problémů. Je to hluboká agrární reforma, parcelace velkých hospodářských objektů, bude to problém zemědělského dorostu a útěku od půdy, problém pracovních sil v zemědělství, otázky nové kolonisace tam, odkud byl odsunut zemědělec německý. … "

Slova Jana Weniga sepsaná pro šesté číslo časopisu Kino, které vyšlo v únoru roku 1947. Uplynul rok, začaly se točit filmy, které nebyly ani trochu odlišné od sovětských agropolitických agitek a vystačily si s jedinou myšlenku - podpora kolchoznictví - a vystačily si s ní dlouho.

Festy dva jedenáct - 3. díl - kult.mix výběrovka

24. června 2011 v 20:21 | Petr Balada |  Festy 2011
Ještě, než přijdou první festivalové reportáže, nabízím dva výběry. Ten první je souborem deseti nejzajímavějších jmen a událostí letošní festivalové sezóny. Druhý bude uveřejněn v průběhu příštího týdne a nabídne přehled interpretů, kteří měli přijet, ale dramaturgové na ně buď neměli peníze, nebo na ně zapomněli nebo o nich ani vůbec nevědí, že existují.

Následující desítka je subjektivním přehledem. Není omezena pořadím, představuje pouhý náhodně poskládaný výčet odůvodněných a zajímavých okamžiků, kvůli kterým se stále vyplatí jednotlivé akce navštěvovat.

White Lies (Rock For People) - na jaře vydali desku "Ritual", kterou se zařadili po bok velkých britských stadiónových kapel. V rámci propagačního turné se zastavili i v Praze, ale pokud jste desku slyšeli, musí vám být jasné, že tyhle songy budou daleko lépe znít pod širým nebem a v několikatisícovém kotli.

The Wombats (Rock For People) - vystřídali po pár týdnech předchozí kapelu v radiových i televizních rotacích (kromě tuzemských, samozřejmě), protože stvořili nabušené album "This Modern Glitch", kterým rozdělili kritiky na dva tábory, což nic nemění na tom, že tihle chlapci mají momentálně vrcholnou formu. Monstr hity jako například "Techno Fan", "Jump Into the Fog" nebo "1996" jsou toho důkazem.

Creepy Teepee - kutnohorský festival, který by to letos po dramaturgické stránce vyhrál na celé čáře, pokud by se mu skutečně podařilo dovést The Liars, jak bylo oznámeno. V současnosti už autoři jednoho z nejlépe hodnocených alb minulého roku v programu nefigurují, ale i tak v něm najdete to hudebně nejzajímavější a nejoriginálnější ze všech tuzemských festivalů.

Patricie, Olga Lounová a Debbi (Benátská noc) - všechny tři dámy vydaly nedávno své debuty a všechny tři vystoupí krátce po sobě v rámci nedělního programu Benátské noci. Chystá se tak velmi zajímavé srovnání tří rozdílných hlasů i přístupů k hudbě.

Leftfield (Open Air Festival) - slyšet živě tracky z legendárního alba "Leftism" je zážitek. Pokud se jim set povede stejně jako minulý rok na Pohodě, bude z toho hodně magická noc.

Jana Kirschner (Sázavafest) - také ona vystoupila vloni na Pohodě. Její vystoupení patřilo jednoznačně k nejemotivnějším vůbec, čemuž dopomohly především písničky z alba "Krajina Rovina", které live získali na ještě větší síle.

Freeze fest aneb Kultura jinak - pro mě v roce 2010 překvapivě jeden z nejlepších festivalů. Milovice se proměnily v ráj taneční hudby na všechny způsoby s mnoha výtvarnými vizuálními zážitky navíc. Bez velkých jmen, tlačenic a s velmi příjemnou atmosférou = BIG TIP!

Dirty South (Mácháč) - až skoro neuvěřitelně zní zpráva, že jsme tohle jméno neměli v Česku ještě šanci vidět a slyšet. Tvůrce mnoha povedených kultovních remixů včetně "The End" od The Doors to rozbalí na břehu Máchova jezera o předposledním srpnovém víkendu

Camo & Krooked (Let It Roll) - obrovská naděje zlámané scény, které velmi brzy začalo být domovské Rakousko malé. Hned díky svému debutu "Above & Beyond" posbírali pár mezinárodních cen a novinkový singl vydaný na začátku června (zdařile reflektující masivní nástup dub stepu a předznamenávající druhé album) se probojoval už na čtrnáctou příčku v UK Dance Chart. Tahle dvojka je černým koněm letošní festivalové sezóny u nás!

Květy a Dva (Colours of Ostrava) - české festivaly pohříchu neumějí příliš ve svém programu zacházet s aktuálním tuzemským hudebním děním. Vedle výše zmíněné girls power na Benátské noci je tu však ještě jedna světlá vyjímka - nedělní program na Indies Scope scéně - který nabídne live prezentaci alb "V Čajové konvici" (Květy) a "Hu" (Dva).

Tata Bojs - Ležatá osmička ... 100%

22. června 2011 v 18:51 | Petr Balada |  recenze cz
Pokud se podíváte na booklet alba, najdete dvanáct důvodů, proč dostala tahle deska stovku. A nic na tom nemění ani fakt, že právoplatných položek je deset. Ono totiž i dát dohromady skutečně fungující intro a outro je umění. Na začátku jsem nevěřil, že by "Ležatá osmička" mohla být tak vyvedeným počinem. Podivné alibi vysvětlující název a ústřední téma jako zacyklení či opakování se nevzbuzovalo příliš důvěry. Jenomže pak deska začala hrát. S postupujícím časem se ukázalo býti zřejmým, že ne opakování, ale spíše návraty jsou tím barevným našponovaným provázkem držící všechno pohromadě. Tata Bojs se vrací k punkové zběsilosti svých hudebních začátků, která se promítla do eklektického crossoveru "Papírovka". Vrací se k Funèsovi, ke smyčcům, k francoužštině i ke geometrii přímek a úseček. A stále umí pobavit netradičními slovními obraty. Ani v jednom z uvedených příkladů se přitom skutečně neopakují (jak slibuje intro), a to je v rámci diskografie jednoho souboru neuvěřitelný výkon. Ba co víc, představují se ve velmi nečekaných číslech. Ať už za to může značně radikální text v apokalyptické vizi světa "2031" nebo nekompromisní slovní nátěr v kousku "Světová" s hostujícím Vladimirem 518. Vyvrcholením pak budiž spojení s Clarinet Factory (kteří jsou držiteli kult.mix alba roku 2010) v písničce "Písmenková". To je čistá hudební radost geniálního souznění hudební a textařské hravosti. "Ležatá osmička" vyšla jen krátce poté, co bylo "Futuretro" vyhlášeno v anketě idnes.cz za album nultých let jedenadvacátého století a Tata Bojs si s ní zadělali na možnost figurovat na předních příčkách v podobných anketách rekapitujících minimálně letošní rok.

Vrací se big beat?

22. června 2011 v 18:50 | Petr Balada |  Hudba
Když se první z disků kompilace 100% Pure Dubstep dovalil zhruba do své pětadvacáté minuty, zpozornil jsem. To, co se začalo linout do mých uší rozhodně nebyl čistokrevný dubstep. Daleko více mi ty beaty připomínaly polovinu devadesátých let. Jména jako Fatboy Slim, Propellerheads, Prodigy, David Holmes nebo Chemical Brothers tenkrát rozčísly taneční scénu důrazem na výrazné a zběsilé samply bicích (ale také vokálů) vytahující je z breakbeatového podhoubí na světlo. V Británii se vžil termín big beat. A nyní, když už to vypadalo, že po big beatu zbude jen heslo v encyklopedii, vynořil se z nečekaného směru. Překvapivé o to více, že skladby, které zmíněný zvuk evokují má na svědomí velký dubstepový guru Skream. Nejedná se o jeho vlastní kousky, ale o remixy, a to pro projekt Cassius a rappera říkajícího si Donae'o. Dáme si tu první, silnější, utíkající z vod breakbeatu o poznání divočeji.



Výzva pro Prahu

17. června 2011 v 21:14 | Petr Balada |  Divadlo
Když jsem v úterý seděl v hledišti La Fabriky, abych po půl roce mohl obdivovat kvalitativní posun představení "UP´END´DOWN", a to nejen v prováděných akrobatických kouscích, netušil jsem, že o dva dny později budu číst naléhavý apel principála souboru ohledně poskytnutí volných prostor ke zkoušení. Bohužel, žádné takové místo není v mém držení, ale domnívám se, že ten, kdo by měl na onu výzvu reagovat, je městská část, pod kterou Holešovice spadají. Ne-li přímo magistrát hlavního města, za jehož podpory ostatně vzniklo už i výše jmenované představení. Důvod? Jedinečnost Cirku La Putyka v rámci celé České republiky a profesionalita jeho výkonu, díky které tento ansámbl vedou v patrnosti i za hranicemi. Navíc oceňované představení "La Putyka" se právě dožívá sté reprízy a nejinak tomu jistě bude i u "Up and Down". Cirk La Putyka se může pro město stát marketingovým symbolem dynamiky kulturního dění nejen v probouzejících se Holešovicích. A pronájem haly by přišel Prahu na rozhodně menší peníz, než olympijská černá díra.

První hoře - Club Silencio ... 80%

17. června 2011 v 18:37 | Petr Balada |  recenze cz
...Naskočte na kolotoč "Clubu Silencio". Vyberte si svůj oblíbený hudební žánr a pevně se ho držte. Pokud budete mít štěstí, možná vám z něj na konci jízdy i něco zbude. Tahle masáž zkrátka není bez obětí. Na druhou stranu konečně můžete použít větu tohle svět ještě neslyšel, aniž byste lhali. I když, ono je otázkou, zda je svět na něco takového vůbec připraven. Ale pokud přežil Justina Biebera, měl by skousnout i První hoře....
... celý text recenze zde

Prince of Tennis - Urbi And Orbi ... 60%

16. června 2011 v 17:44 | Petr Balada |  Hudba
"Urbi And Orbi" je natolik nevzrušivou deskou, že buď u ní usnete, nebo usnete. Akustickou křehkost Colorfactory vystřídaly mašinky, které skladbám sebraly duši. Elektronika sice dělá hudební svět zábavnější, ale musí se znát míra a hlavně účelovost použití. V tomto případě je všeho příliš a zároveň váhavě málo. Monotónní vokální projev, přes který se přelívá hromada lo-fi a jiných zvuků, je snesitelný sotva pár minut. Pak už se dostaví paní Nuda s panem Zívačkou. Přitom ve chvíli, kdy Prince Of Tennis přidají na tempu ("Failure Is Art If You're A Robot"), tak nabírají na zajímavosti a najednou je jejich produkce o pár hodnotících desítek procent výše. "Urbi And Orbi" má pro tuzemskou scénu svou hodnotu v žánrovém ukotvení. Podobných desek tady příliš nevychází. Ale jestli se Vám stýská po Colorfactory, dopřejte si raději lednové album od kanadského projektu Destroyer. "Kaputt" zaslouženě patří k prozatím letos nejlépe hodnoceným počinům vůbec, a navazuje na ně překvapivě více, než aktuální počin dua Čechtický - Volenec.

Festy dva jedenáct - 2. díl - Multi/nemulti

12. června 2011 v 16:32 | Petr Balada |  Festy 2011
První díl průletu letošní hlavní festivalovou sezónou byl zakončen zmínkou o Open Air Festivalu. Loni byl tento podnik velmi očekáván s příslibem nové poučené akce, ale ukázalo se, že všechny naděje zemřely ještě dříve, než odešel její poslední návštěvník. Bylo to do jisté míry zklamání. Dal se pochopit program sestavený na jistotu, ale že selže už na začátku systém kyvadlové dopravy a následně je o mnohatisícové stanové městečko postaráno prostřednictvím jediného občerstvovacího stánku, přejít se soucitnou omluvou k prvnímu ročníku nešlo.

Organizátoři slibují nápravu. Jako každý rok u všech festivalů. Ale není důvod předem podléhat záchvatu skepse. Festivalové zázemí sice nikdy nepatřilo k silným stránkám tuzemských akcí, ale internetové sociální sítě fungují i zde. Stížnosti, které se na nich vyrojily, nejdou přehlédnout tak snadno, jako anonymní výkřiky v diskusích. A stále je zapotřebí bojovat o každého jednoho návštěvníka. Mimochodem, to, že se naše festivaly nedostávají do přehledu evropských letních akcí hodných návštěvy, skutečně není komplotem nebo kvalitou programu. Ale pokud se náhodný zahraniční účastník nemá kde umýt, kde najíst a musí stát desítky minut před zavřenou branou, než je vpuštěn do údajně uklizeného areálu, rozhodně takový zážitek nikomu nedoporučí.

Jeden český festival se ovšem do letošní nabídky Top 40 přece jenom dostal. Server gigero.com doporučuje k návštěvě desátý ročník Hip Hop Kempu, přičemž Slovensko má v tomto žebříčku zástupce dva. Vedle Pohody také Uprising Reggae Festival. Dostáváme se tím k zajímavému fenoménu žánrových festivalů, které bývají paradoxně mnohdy hudebně zajímavější, než jejich multižánrová konkurence. Také v tomto směru mají nadcházející týdny co nového nabídnout. Let It Roll si už vyzkoušel desetitisícovou návštěvnost. Rozhodl se pro expanzi na Slovensko a svůj areál prostorově rozšíří i doma ve Starých Ždánicích. Taneční Mácháč bude oficiálně probíhat ve dvou dnech a jeho importovaný bratr Pleasure Islands si nově vyzkouší letiště v Roudnici nad Labem.

Novinku přichystali i v Ostravě. Colors Of Ostrava se vydá do ulic. Nejlepší nápad letošní festivalové sezóny oživí veřejná prostranství. Vystupovat na nich budou i některé z velkých hvězd letošního ročníku. Rock For People sice po Hradci průvod nechystá, ale za to nabízí velmi vyrovnaný line-up, u kterého nelze označit pouze jedno či dvě jména za jednoznačné tahouny. To však nic nemění na faktu, že hudebně to zas tak moc zajímavé nebude. Do programové nabídky nejen tohoto festivalu se zkrátka skutečně aktuální jména nevtěsnala. Ale výjimky i zde potvrzují pravidlo. Příští pokračování přinese Top 10 plnou festivalových tipů a doporučení.
... pokračování příště

Zpráva z minulosti

11. června 2011 v 18:02 | Petr Balada |  Slova!
Kultura proměněná ve zboží vytváří určitý druh pseudoindividuality, kdy se celebrity bez talentu snaží působit dojmem jedinečnosti, přestože jim jakákoli osobitost zcela chybí.
Sturken, Marita; Cartwright, Lisa. 2009. Studia vizuální kultury, str. 246

K tomuto závěru došla ve 30. a 40. letech dvacátého století Frankfurtská škola teoretiků při svém studiu masové kultury. Co se za tu dobu vlastně změnilo?

Video, video a video III.

10. června 2011 v 20:39 | Petr Balada |  Videoklipy
Vítejte u další lekce současné videoklipové kultury. Dnešním společným jmenovatelem tří vybraných kousků je úlet. Úlet v obsahu i formě. Podivnost bude střídat podivnost, aniž bysme ovšem opustili profesionální rámec předváděného. Všechny klipy jsou standardními oficiálními propagačními spoty daných interpretů.

Na začátek si dáme něco lehčího. Američani All Time Low vydali tento týden své čtvrté album "Dirty Work" a při té příležitosti natočili video k songu "I Feel Like Dancing". Z něho je patrné, že nejen Pink zásobuje televizní éter sarkastickými obrázky parodujícími hudební průmysl. Režisér Matt Stawski (např. "Fuck You!" - Cee Lo Green) si posvítil na trojici videoklipů "Bad Romance" (Lady Gaga), "Baby" (Justin Bieber) a "California Gurls" (Katy Perry) a zadělal si na nesmrtelnost.


Začíná přituhovat. Doslova a do písmene. Z interiérů vyrážíme do nádherných zimních exteriérů plných sněhu. Režisér David Strindberg na sebe v poslední době upozornil videoklipem pro Goose, které uvidíme na letošním Open Air Festivalu. Tentokrát natočil pro elektronický projekt Owl Vision jakousi severskou odpověď na "Černou labuť". Jen labuť nechal vystřídat sovou a baletku lovcem mamutů. Ale proměna člověka v ptáka je podivná v obou případech stejně.


A protože, kdo si hraje, nezlobí, dáme si na závěr jednu old school gamesku s prapodivným obsazením, ke které se nedá snad ani co dodat. "Čaroděj ze země Oz" tentokrát posloužil jako inspirace pro režisérské duo Benjamin Dormrich a Loris Lamuniere.


... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz...