... kult.mix@seznam.cz ... recenze.cz ... tracktip ... spotify ... festivaly ... kult.mix@seznam.cz ...

Červenec 2015

týdenní sběr na spotify.kult.mix.playlist.2015/29

28. července 2015 v 20:44 | Petr Balada |  Spotify
"Stallin'" by Airling - spolupracovala i s Japanese Wallpaper, ale s tímhle singlem ji pomohl člen jiné australské kapely, a to Hungry Kids Of Hungary. Zpěvačka Hannah Shepherd skrývající za pseudonymem Airling se s ním vydala do země slow R&B.

"Mountain At My Gates" by Foals - nezklamali

"Xanax" by Elohim - tenhle večírek skončil, zavíráme, všichni ven do oparu rána a ztracených vzpomínek na předchozí noc

"Go On" by Matt Savage feat. Richie Barshay, Tom Berkmann - i jazz má své letní hity

"Mr. Brownskin" by Akua Naru feat. Georgia Anne Muldow - Aku Naru vydala na jaře výbornou desku a její vystoupení bude bezpochyby patřit k ozdobám letošního Hip Hop Kempu.


kult.mix přípravka na ... Hip Hop Kemp 2015

24. července 2015 v 16:49 | Petr Balada |  Hudba

týdenní sběr na spotify.kult.mix.playlist.2015/28

20. července 2015 v 20:34 | Petr Balada |  Spotify
"Tempter" by THRØES - ihned poté, co absolvoval obor hudební skladba na univerzitě v Texasu, začal týpek z Houstonu občanským jménem David Needham, připravovat EP posunující žánr electronic soulu zase o kousek dál. "Wait For Me" vyšlo na konci června, a pokud nemáte účet na spotify, je celé k poslechu zde.

"Dear My Love" by Roses & Revolutions - příjemná letní oddechovka k ohni (nebo hrabání sena) napsaná na objednávku během nočního přesunu na koncert.

"Lucid Dreams" by Tribe Society - kapela jedné hitovky? "Kings" zdaleka nebyla náhodným zásahem. Kapela z Washington Heights vydala EP, kterým se opět hlásí o slovo. Mimochodem jejich odpověď na otázku po oblíbené muzice je cokoliv z rozmezí let 1991 až 1997 bez ohledu na žánr.

"Stillbirth" by Alice Glass - když před pár měsíci opustila jako zakládající členka Crystal Castles, byla z toho menší mediální přestřelka mezi ní a pozůstalým Ethanem Kathem o podílu na tvorbě CC. Oba se cítili zhrzeni, obě strany přišly s písničkou jako vyrovnáním se s minulostí. A soudě podle "Stillbirth", byl rozchod taková malá noční můra.

"Holiday Love" by James Chatburn feat. Jordan Rakei - producent a zpěvák ze Sydney, další z řady těch, co si tykají s neo soulem, si přizval na pomoc spřízněnou duši a vznikl nepodbízivý track na první dobrou. Okayfuture.com o jejich spolupráci napsal: "Holiday Love" is the perfect combination of Chatburn's influences in soul, blues and indie-electronic, and Rakei's unique yet alluring, future soul sound that we've all been hooked on since 2013.


Gratulace!

19. července 2015 v 11:50 | Petr Balada |  Festy 2015
V článku věnovaném letošní Pohodě jsem zmínil hodnocení, které se objevilo na serveru virtualfestivals.com. Součást recenze tvoří také bodování výkonu účinkujících. Jon Wright se zašel podívat i na naše Midi Lidi a je z toho devítka! Vyšší zisk než obdržela Bjork s osmičkou a stejný jako u Young Fathers. Gratulujeme!

Pohoda 2015

19. července 2015 v 11:35 | Petr Balada |  Festy 2015
Pohoda je jako nevěsta. Aby festivalový obřad vnesl do života štěstí a radost, musí také ona mít něco nového a starého (účinkující), něco půjčeného (návštěvníky) a něco modrého (oblohu). Dle hodnocení serveru virtualfestivals.com jsme letošní rok byli za svědky na dokonalé svatbě. Příchozím se dostalo bohatého programového menu, účinkujícím pozitivního přijetí, za což děkovali výkonem i následnými reakcemi na sociálních sítích zahrnujících i fotografie trenčínské oblohy.

Jak se tedy bude na letošní ročník vzpomínat? No, tady přicházejí první problémy s interpretací. Jinak je vnímán organizátory, kteří ho prohlásili za nejlepší v historii. Jinak opakovaným návštěvníkům, pro které byl dalším skvělým v řadě, díky čemuž se neustále vracejí. A samozřejmě jinak majitelům aut, jejichž pneumatiky přišly v závěru festivalu o duši. Festival o ní nebyl okraden ani na devatenáctý pokus, což může zrovna řidičům bez pojištění přijít nefér.

Ale tahle duše se ani pojistit nedá. Je arché Pohody. Pralátkou, z které vznikla, a kterou je prostoupena. Špatně se popisuje, což brání věrně popsat, v čem se liší od jiných podniků. Musí se prožít. Nikde jinde v našem prostoru nebudete svědky takové vzájemné harmonie elementů, které dělají festival festivalem. Není to jenom o účinkujících, a proto zde tentokrát žádná jména ani nejsou zmíněna. Ale vězte, že od většiny z nich byste chtěli, aby vám zahrála na svatbě. Stejně jako páru, který se ve svatebním po letišti skutečně procházel. Kampak asi pojedou oslavit své první výročí?

týdenní sběr na spotify.kult.mix.playlist.2015/27

14. července 2015 v 19:11 | Petr Balada |  Spotify
"It's Time For Fun" by Goat - švédská kapela, kterou je obtížné jen tak zaškatulkovat, si letos už zahrála na festivalech Glastonbury a Roskilde. Čerstvý singl předznamenává album "Commune".

"The Fringe" by Sego - indie dance track pro všechny, komu se stýská po LCD Soundsystem. "Long Long Way From The Fringe EP" vychází jedenáctého září.

"I'll Be Gone" by Winhill/Losehill - dopřejte si folk popový klídeček ze severu.

"Mewu" by Sarkodie feat. Akwaboah - rappera z Ghanny označil The Guardian jako jednoho z pětice nejlepších hip hopových umělců afrického kontinentu. "Mewu" dokazuje proč. Originální mix tradiční hudby s příslušným žánrovým espritem za doprovodu živých nástrojů je osvěžující navzdory názvu, který je překládán jako I will die.

"All You Need" by Statik Selektah feat Action Bronson, Ab-Soul, Elle Varner - s novinkovou deskou to nevypadá na stejný úspěch jako s jejím předchůdcem "What Goes Around", ale přinejmenším tahle věc nezní vůbec zle.




Tomáš Klus - Anat Život Není ... 55%

6. července 2015 v 19:18 | Petr Balada |  recenze cz
Já nevěřím, že Bůh není, cítím se sám být jeho součástí. ("Tamaře")

Asi by mě nepřekvapilo, kdybych v následujícím roce potkal Tomáše Kluse, kterak postává na rušném prostranství a nabízí svou Strážní věž, tedy album, na němž se rozhodl vyměnit roli pozorovatele za úlohu kazatele. Jsou to dva rozdílné světy. Zatímco texty na předchozí dlouhohrající nahrávce "Proměnamě" obsahovaly možná určitou dávku naivity v osobnostním názorovém převratu autora, ale pořád víceméně ukrytou do zdařilých metafor, intimních zpovědí či podobenstvích, novinka už jde na věc přímo. Apeluje na nás, abychom zachránili planetu, a pro jistotu přidává informaci, že válka je špatná věc.

Proč je válka, když koho se zeptám, chce mír? ("Zmrzlým")

Po poslechu "Anat Život Není" se už nedivím jeho zdůvodnění nadcházející roční pauzy v rozhovoru pro časopis Téma (24/2015), ve kterém uvedl, že má i sám sebe dost. Z dalších odpovědí pak lze vysledovat dvě příčiny nabízející vysvětlení, proč vlastně album dopadlo tak, jak dopadlo. Když jsem psal poslední desku, vznikly během pěti hodin tři písničky s tím, že vznikla melodie, text a ještě jsem je nahrál s poměrně značkou aranží. Výkon sice ohromující, ale spíše pro sportovce Kluse než písničkáře. Klišé o kvantitě zaměňované s kvalitou našlo svého hrdého nositele. Texty na úrovni probuzeného aktivismu dospívajícího intelektuála jsou opravdu velmi smutnou tečkou za jednou etapou.

Říkají to proto, že když nás půjde moc, ti, co takhle mluví, přijdou o svou moc ("Přeju Ti")

Druhá nápověda vztahující se k přerodu trubadúra v revolucionáře dobra už není tak úsměvná a možná se dala čekat i mnohem dříve. Fanoušci žádající o pomoc před úřady a politiky jsou na začátku klasické story o mladíkovi, jehož ožehla sláva natolik, že ji začal považovat za prostředek k moci. V případě Tomáše Kluse však nejde o chápání moci ve smyslu zisku osobního (či nedej Bože finančního) prospěchu na úkor druhých, ale spíše podlehnutí dojmu, že stačí výzva k činu podbarvená příslušným akordem a posluchač se změní v dobrovolného čističe planety s nápisem Peace na triku.

Nastal čas, kdy nesmí mlčet pusy ("PutOf")

Ale možná, že dojmu vlastní důležitosti nepodlehl, možná se jen snaží vyzkoušet, zda v obráceném gardu funguje chápání jeho jména jako spasitele před zlořády světa. Novinář Martin Weiss v článku věnovaném Ludvíkovi Vaculíkovi (Echo 24/2015) se ptá, zda spisovatelova loajalita k přátelům a lidem, jichž si vážil, byla vždy tak směšná, anebo lidé zhrubli a zblbli. Stejnou otázku lze položit k ústředním tématům alba "Anat Život Není". Byl život v míru a na čisté planetě vždy tak směšným tématem? Weisova odpověď platí i zde. Zhrubli jsme a zblbli. Ale s dovětkem, že směšnost není obsažená v tématu, ale v jeho zpracování.

Teď uchop svůj život, máš k tomu dvě ruce, a jak chceš se mít, se rozhodni sám ("Tamaře")

Jestliže texty patří k té slabší stránce, aranže, které pro některé z písniček Tomáš Klus vykouzlil, ho představují jako v tomto směru neustále rostoucí osobnost (přičemž připomeňme, že vznikaly velmi rychle). A je opravdu škoda, že tak působivá atmosféra například u písniček "Zmrzlým", "Okuropění" a zejména "Poprvé" není podpořena silnějším slovem, než Spustil jsem oči z tabletu a spatřil, jak moc je tu krásně ("Poprvé"). V recenzi na minulou desku jsem psal o vlnobití zájmu, kterým se Tomáš Klus ve své tvorbě naštěstí nenechává jenom vláčet, ale dokáže mu čelit a udržet se přitom na nohou. Tentokrát je to ovšem on, kdo kolem sebe šíří vlnobití a fanoušci jsou těmi, kdo to musí jako strážní věž ustát.

Tomáš Klus - Anat Život Není ... spotify / nákup 1 / nákup 2

týdenní sběr na spotify.kult.mix.playlist.2015/26

6. července 2015 v 19:01 | Petr Balada |  Spotify
"Saviour" od Deaths - netrpělivé čekání na debut měl tenhle singl zmírnit nebo povzbudit? Výtečná věc světových parametrů. Kapela momentálně usazená v Berlíně přitáhla pozornost i britského NME (The New Musical Express), který jí v tištěném vydání věnoval krátký článek s označením Buzz Band Of the Week. Deaths zahrají na Electronic Stage festivalu Colours of Ostrava, a to v pátek o půl osmé.

"The Ride" by Kone - producent z East Hollywoodu a jeho psychedelický pohled z národního parku Yellowstone, po kterém nové album pojmenoval. Určitě si na něj najděte čas a dejte si jej celé. Fusion of breaks and rare groove, Southern hip-hop and boom-bap, LSD freakouts and refurbished trip-hop, jak "Yellowstone" popsal týdeník LA Weekly, za to rozhodně stojí.

"Kissin the Fist" by ROMN - výživný pozdrav z Německa od trojčlenné sestavy se zálibou v elektronice, která právě vydala novinkové EP "MMXV".

"Mom" by Highly Suspect - první album se objeví sedmnáctého července. Pokud jste o nich ještě neslyšeli, vypůjčím si pro snazší představu o jejich zvuku výběr tří kapel, který použil Entertainment Weekly v profilovém článku: Queens of the Stone Age, Royal Blood a Kings of Leon z období před "Sex on Fire". Tak to jsou oni.

"Recidiva" od Davida Kollera - výrazná melodická linka, povedený text. Další zářez z alba "ČeskosLOVEnsko".


David Koller - ČeskosLOVEnsko ... 75%

4. července 2015 v 12:55 | Petr Balada |  recenze cz
Mezi produkcí mainstreamovou snažící se zalíbit všem nebo naopak úzce vyprofilovanou, ale stejně tak marketingově vypočítanou, je novinka Davida Kollera výjimečnou záležitostí. Chlapská deska s názorem. Poctivá v muzice, neústupná v aranžích. S výpovědní hodnotou bez ohlížení se na celospolečenské preference. Vedle veřejných moralistních apelů, které jsou v menšině, na ní Koller současně nabízí již tradičně silné vztahové intimity. Opět se v nich vypráví o osudových ženách, vzpomíná se na ně nebo se s nimi loučí, a to marně jako s každou závislostí.

S ohledem na výše uvedené se však nelze vyhnout úvaze, zda "ČeskosLOVEnsko" není náhodou jen jednookým trpaslíkem mezi slepými obry. Jestli osobitost interpreta nevybízí k ústupkům v kritice. Přeci jenom v porovnání třeba s letošními alby od dalekko nebo Jana Buriana jde hudebně o konzervativnější nahrávku postavenou tak, aby se písničky co nejvíce přiblížily živému hraní. Ve zpěvu tahají za uši samohlásky protahované na neočekávaných místech a některé texty připomínají spíše české dálnice - do cíle po nich dojedete, ale kvalita stavby nic moc ("Aha", "Sladké sny", "Čučoriedky").

Například povedený slogan Nenechme se zmást, minulost je v nás, který je zajímavou paralelou k Už se nechcem nikdy vracet, tam, kde nám bylo mizerně, zůstal pohříchu v obsahu sdělení nerozpracován a místo píchnutí do vosího hnízda je tak písnička "Psychopat" spíše jenom siláckým tanečkem kolem něj. Pořád je to však, s ohledem na Kollerovu osobnost a veřejné vystupování, společně s další položku na albu "Galerka", daleko nejpřesvědčivější pokus o reflexi doby, který se nám tu v hlavním proudu v poslední době odehrál.

Ať už má ale "ČeskosLOVEnsko" jakékoliv mouchy, stále zhmotňuje tu nejčistší představu o počinu sólového interpreta. Budí emoce v textech a fascinuje muzikantskou sebejistotou. Navíc David Koller neztratil nic ze svého umu stvořit nepodbízivý hit, který neleze na nervy ("Gypsy Love", "Recidiva"). Jeho přidaná hodnota jako bubeníka se odráží v drtivé rytmice, kdy se chce nezřídka nad souhrou bicích a basy hlasitě jásat. Žádná producentská sterilita, která by uplatněním globálního modelu vytlačila již zmiňovanou osobitost, se naštěstí také nekoná. A možná je to nakonec právě vyvážená bilance slabších momentů s až geniálními, která dohromady s nenucenou přirozeností a lehkostí, v jaké album plyne, zapříčinila jeho pozitivní přijetí. Dobře mu tak.

David Koller - Československo ... spotify / CD / LP / iTunes
... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz ... kult.mix@seznam.cz...