ALBUM ROKU 2014

KULT.MIX ALBUM ROKU 2014

1. ledna 2015 v 17:00 | Petr Balada
Minulý rok jsem na tomto místě děkoval skladatelům, textařům a interpretům. Nyní bych to samé rád učinil směrem k vám, všem posluchačům, kteří neděláte v hudbě výjimky. Nežijete v dobrovolném zajetí jednoho žánru, jednoho intepreta. Nebojíte se objevovat nová jména i styly. Posloucháte bez předsudků. Děláte si vlastní názor. Nevěříte na nudnou a zakomplexovanou domácí scénu, neboť víte, že vychází alba, která toto klišé bourají. Vám všem děkuji!

Znepokojující, provokující, progresivní. Vzbuzující emoce. Někdo vydá album jednou za pět let, někdo je sype z rukávu. Na počet slov na ně nemá ani leckterá audiokniha. Na počet vulgárních slov na ně nemá ani leckterá internetová diskuse pod článkem. Jednou to mohla být náhoda ("všechny!zbraně!dětem"), ale dvakrát v jednom roce? Když vyšla "KOST", honilo se mi hlavou slovo výprodej. Když jsem ji poslouchal, bylo pryč. Nejlepší letošní hip hop, co vůbec nezní jako zdejší hip hop.

9. The Finally - Big Love In a Small Town
Debut uskupení The Finally lze konzumovat, kdekoliv se vám zachce. Výsledný dojem zůstane týž. Budete si ho pamatovat. A možná mu propadnete jako první lásce. Nekriticky a sobecky. Trhliny odhalíte časem. Přesto bych si dovolil předpovědět, že kroutit hlavou nad svou slabostí po pár týdnech nebudete. A k úryvku z recenze dodatek, že živě jsou The Finally ještě lepší.

8. Subject Lost - Expo Nova
Subject Lost si na novince více pohrává s rytmem na úkor ambientních ploch a abstraktních zvukových zákoutí. Tracky se roztáhly na samotnou hranici tanečního parketu. Jsou díky tomu barevnější, zajímavější, pro mnohé by mohly být i srozumitelnější. S ohledem na hodnocení asi nepřekvapím informací, že jsem se u nich bavil. A nešlo jenom o zvýšený počet bpm. Subject Lost dokáže vyprodukovat vrstevnaté tracky s proměnlivou strukturou a vývojem. Při pohledu na stopáž jednotlivých položek tak není na místě strach z nekonečných repetic jednoho samplu ohoblovaného až na dřeň. "Expo Nova" je zkrátka elektronika s rozumem.

7. Cermaque - Rodinné album (spotify)
Tahle deska je jako příroda na jaře, kdy z ničeho se vyklube něco. Kdy i ten nejodepsanější keř přes noc obroste nadějí. Podvečerní slunce hází světlem jak gambler kostkama a po zimním tichu se do uší dere celý ptačí orchestr. Všechno se má rádo se vším, a to bez ohledu na následky. Nebo právě kvůli následkům. "Rodinné album" je jedním z nich. Tahle folková kolekce začíná velmi, velmi nenápadně. Zdá se, že půjde o další pomíjivý průvan v hlavě. Jenomže s každou další minutou stoupá podezření na mnohem silnější zážitek, který se vskutku dostaví.

6. Skywolker - Liberty Island
Když jsem se se závěrem roku snažil dohnat poslech domácí produkce, bylo pro mě objevení téhle desky potvrzením, že to má smysl. Hardcore, biblická tématika, hiphopoví producenti a na hostování například Lukemo z Clou. A všechno to dává smysl. Ba co víc, dohromady je to jedna z nejvíce sugestivních nahrávek roku potvrzující, že v některých žánrech jsme prostě dobří.

5. Tvrdý / Havelka - U nás v garáži
Připomenout a vzdát poctu. Je až pozoruhodné, jak kompaktního celku se přitom podařilo dosáhnout. Efekt běžného řadového alba působí větší sílou než dojem nad novým kabátem jednotlivých skladeb. ... Ukazuje se, že tam, kde skvěle fungovaly kytary a analog obecně, může stejnou emocionální bouři vyvolat vhodně zvolený beat, aniž by z výsledku tekla proudem neúcta a svatokrádež. ... Hodnotou navíc je pro mě produkce desky. Ať už to záměr byl nebo se jedná o důsledek nějakého vnějšího tlaku, kvituju její nedotaženost. Jakýsi polosyrový stav, který v sobě uchovává touhu neprodleně něco sdělit bez ohledu na líbivost a přívětivé zvukové rozhraní. I to je způsob, jak připomenou dobu, kdy vycházely především obsahově silné nahrávky. To je ta garáž.

4. Flash the Readies - Submarine sky
Hudba, která zahlcuje oči obrazy. Flash the Readies jsou úkaz. Jejich neobyčejný loňský počin dosáhl ve zdejší anketě na bronz. Kapelu jsem označil za zdravě sebevědomou a opakovaně se z alba "In Belveder" nepřestával těšit. Teď se zjevil jeho pokračovatel. Mlčenlivější, ještě větší introvert. Celkový počet slov by většině konkurence nestačil ani na jednu písničku. Problém je, jestli tu Flash the Readies konkurenci vůbec mají. Nejde přitom jenom o žánr, ale o jejich celkový přístup k médiu dlouhohrající nahrávky. Deska obsahuje šest položek (nejdelší "D for Donut" má dvanáct minut), které se do sebe vzájemně přelévají. Pokud se na začátku zaposloucháte, začnete opět pravidelně dýchat až po necelých čtyřiceti minutách. Jakoby se ani nejednalo o kolekci, ale o jednu pro formu rozsekanou skladbu.

3. Monikino Kino - Prázdniny
Odlehčené rýmy ve službách osobní filozofie pomíjivosti..."Prázdniny" jsou pozvánkou do domu Monikino Kino, kde jediným nábytkem je stolek na počítač. Místnosti jako zákoutí duše. Zatlučená okna. Až na jedno s výhledem na moře. Spokojíte se s myšlenkou na něj nebo ho budete hledat, i když vám to zabere třeba celý život? Nebo půjdete radši do přeexponovaného sněhu na běžky?

"Live from the room" je strhujícím příběhem plným vnitřního napětí, o které se stará elektrická kytara Davida Zemana a podmanivá barva hlasu Veroniky Buriánkové. Jejich vzájemná chemie je jako černá díra, která vás na začátku vtáhne a na konci máte co dělat, abyste se z ní vyškrábali ven.

1. Android Asteroid - Íkaros (spotify)
Hudební svět téměř strnul v úžasu, když po čtrnácti letech vydal D'Angelo patnáctého prosince skvostnou dlouhohrající nahrávku "Black Messiah". A kdyby slyšel její českou verzi pokřtěnou o tři dny později, byl by v kolenou a napojený na kyslíkový přístroj. Android Asteroid natočili album, které se trefilo do světové produkce. Hlavně jde však o počin, který tu minimálně od existence této ankety, kvalitativně nemá konkurenci. Nikdy nebylo snažší vybrat vítěze.

KULT.MIX ALBUM ROKU 2014 bonus
Mají ho alba a od letoška i tahle anketa. Místo pro počin natolik specifický, že si zaslouží samostatné zacházení. Nahrávka originální bourající hranice žánrů i států. Nahrávka upřímná a bez kompromisů. Nahrávka, kterou kult.mix svou pozorností doprovázel jako doposud žádnou jinou. Od vůbec první veřejné prezentace projektu přes čest první recenze až po gratulaci k mezinárodní ceně za obal. Pokud si budu rok 2014 pamatovat v souvislosti s nějakým albem, pak s tím, které dostalo od Madame Pepper jméno "Drummond".

KULT.MIX ALBUM ROKU 2014 ... nominace

24. prosince 2014 v 13:30 | Petr Balada
Níže naleznete širší nominaci pětadvaceti domácích desek (v abecedním pořadí jejich interpretů), které si zaslouží za uplynulý rok nejvíce pozornosti. Z nich bude 1. ledna 2015 vybráno deset nejreprezentativnějších včetně té s titulem KULT.MIX ALBUM ROKU 2014. Seznam nominovaných odráží dění na tuzemské scéně. Není hodnocením interpretů, ale jejich odvedené práce. (A samozřejmě práce producentů.) Někteří se do nominace dostali díky textům, jiní za hudbu, za čistotu žánru nebo naopak stylovou pestrost. Do konečného žebříčku pak proniknout ti, kterým se nejlépe podařilo skloubit všechno dohromady či ti, kteří prostřednictvím nahrávky reprezentují svoji hudební osobitost a přispívají tak k rozmanitosti české scény.

Android Asteroid - Íkaros
Cermaque - Rodinné album
The Finally - Big Love In a Small Town